Thursday, December 22, 2005

Dhuha

~TAMBAHI AMAL TINGKATKAN IMAN~
Kerahmatan Allah terhadap hamba²-Nya apabila alam ini berada di waktu fajar. Di ketika inilah kurniaan Allah melimpah ruah hinggakan menjadikan manusia hidup di dalam kesenangan dan kemewahan.
Sebagaimana yang disebut dari Abu Zaid r.a katanya; "Rasulullah SAW melaksanakan solat Dhuha sehingga kita mengira beliau tidak meninggalkannya tetapi jika telah meninggalkannya sehingga kita mengira bahawa beliau tidak pernah mengerjakannya."
Demikianlah kesungguhan Rasulullah SAW mengerjakan solat Dhuha yang ia lakukan meskipun ianya ibadah sunat sahaja. Kalaulah itu keadaannya Rasulullah SAW maka kita sebagai umatnya juga perlu mengerjakan sebagai tanda kecintaan kita terhadap-Nya disamping ada faedah dan manfaatnya.

..Fadhilat..
Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"Siapa saja yang dapat mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan."
Rasulullah bersabda lagi,
"Solat Dhuha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara solat Dhuha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat."
Dari Nuwas bin Sama'an, Rasulullah bersabda;
"Allah berfirman: Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (yakni solat Dhuha), nanti pasti akan ku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." [Al Hakim dan Thabrani]
Di dalam hadis yang lain pula diterangkan seperti berikut:
"Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan, "Dhuha." Maka jika kamu datang hari kiamat kelak, serulah (malaikat) penyeru: manakah orang-orang yang telah mengerjakan solat Dhuha? Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam dengan rahmat Allah." [Al-Tabrani]

..Doa..
“Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanla, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah berkat waktu Dhuha-Mu keagungan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu, dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh."

20 Mac 2005 20:50:00
Semester 2, 2004 -2005
M3-06-02
Uniten.

p/s : Kandungan artikel ini saya copy dan paste dari sumber yang saya lupa untuk m'credit urlnya. Doa itu saya dapati dari Buku Asas-Asas Fardhu Ain, Ustaz Sulaiman Endut. Beliau orang Melawati, pernah menaiki bas yang sama dengannya. Tapi tak berani nak tegur, cuma berani senyum je. Waktu tu saya di Tingkatan empat, rasanya baru pulang dari Jaya Jusco bersama Salima. Tak ingat tahun bile beliau kembali ke rahmatullah, Al-Fatihah untuknya..

p/s yang panjang:
Waktu itu kami (mimi+jalil+mubin) sedang bercerita tentang solat Dhuha, tentang waktunya, tentang fadhilatnya (kelebihan), adakah untuk dimurahkan rezeki atau adanya kelebihan lain. Kemudian tiba-tiba ayah muncul dari dalam biliknya hendak melihat surat-surat yang di atas meja.
Ayah pun memberi respondnya terhadap perbualan kami. Saya tidak ingat ayat penuhnya, tapi maksudnya lebih kurang seperti ini.
Solat Dhuha atau apa jua solat sunat yang kita kerjakan menunjukkan hubungan kita dengan Allah. Antara kita dan Allah. Bukan antara kita+Allah+ganjaran. Tidak perlu berkira dengan ganjaran yang akan diperoleh di sebalik ibadah yang dikerjakan. Kerana ganjaran itu mmg selalu ada untuk anda. Yang penting adalah kesungguhan kita mencari waktu untuk bersama Allah. Kesungguhan itulah yang menjadi kayu pengukur sejauh mana hubungan baik kita dengan Allah sebagai hambaNya.
Kemudian saya terfikir, barangkali Dhuha itu disediakan oleh Allah untuk kita bersamaNya sementara menunggu datangnya Zohor. Kerana waktu antara Subuh dan Zohor itu sangat panjang. Allah rindu untuk bersama kita, tapi kita entah rindukan tidak kepadaNya.
Di dalam usrah malam tadi, kami bercerita tentang hadith pertama dari himpunan 40 hadith utama yang dihimpun oleh Imam Nawawi. Nanti insyaALLAH saya menulis tentang niat pula yang mempunyai perkaitan dengan nasihat ayah saya itu.

p/s lagi : Terima kasih Kak Intan dan Kak Liza. Sudah bertahun menjadi adik usrah mereka.

No comments: