Wednesday, December 21, 2005

Meneman dan diteman – version 1

19 Oct 2005, 10:42:20 am

Masa teman Kak Haida ambik ujian memandu untuk lesen P, lepak dgn abang ni.. die datang teman isteri ambik test utk kali ketiga. Sangat terharu. Dia pun macam aku, tak de kerusi nak duduk, so die dudukla sebelah aku menenggek dekat border jalan di lereng bukit tu. Dari situ boleh nampak orang yang ambik test bukit. Bolehla die tengok isteri die. Sorang kakak tu.. macam dah sarat, agak2 mcm dlm 6 bln.. suami die pun datang teman jugak.. sekali lagi terharu. Jealous pun ye jugak. Time aku ambik test hari tu sendiri-sendiri je.. hihi dah tentula.. waktu tu saya tak bersuami lagi.. ;)

ermm.. merasa meneman dan diteman mungkin adalah penghargaan terbesar yang dirasa oleh yang diteman dan tidak menjadi bebanan sedikitpun kepada si dia yang meneman.. bagi pasangan yang bahagialah.. samalah seperti abang yang meneman isterinya tu.

Dia baru dibuang kerja atas tiket VSS tetapi alhamdulillah waktu itu sudah mendapat pekerjaan baru. Dalam keadaan ekonomi keluarga yang tidak begitu stabil kasihan pula isterinya terpaksa berkali-kali mengambil ujian memandu. Jadinya untuk yang kali ketiga ini dia mengambil cuti dengan harapan kali ini isterinya akan lulus. Di sepanjang perbualan itu aku amat gembira dengan abang yang seorang ini. Gembira juga bagi pihak isterinya mempunyai suami sebaik itu. Saat berhadapan dengan krisis kewangan keluarganya, abang tu tak kisah mane berhabis beratus ringgit untuk isteri die reseat test memandu tu, dan yang pastinya tidak sedikitpun meruntuhkan semangat isterinya untuk lulus di lain kali pula.

Sampai giliran isterinya, abang tu bangun dari duduknya memandang dengan begitu serius ke arah kakak yang sedang di dalam kereta putih itu. Rilek bang.. dia kelihatan gelisah.. aku juga bangun ingin beri moral support kepadanya.

Mimi : Ok kot die kali ni…
Abang : Tu lah dik.. harap sangat ni..


Isterinya orang Kelantan, tinggi orangya.. juga kelihatan lembut.. kebanyakan perempuan Kelantan memang adalah seperti itu.. hihi tapi rasanya aku sedikit kasar hahah.. dan setelah selesai bukit dan parking, dia tidak perlu lagi untuk kembali ke Cheras itu untuk mengadap pakcik JPJ lagi.. Kakak tu dah lulus.. Alhamdulillah.. gembira tul abang tu.. die mengucap syukur sambil menoleh kepadaku “Oklah dik.. abang nak pergi teman die..” hihi.. gi lah bang.. mesti die tengah tunggu tu..

Lulus dah kakak tu. Aku pun dengan sabarnya menunggu giliran Kak Haida pula. Tidak peduli lagi dengan buku CLEO yang di tanganku. Sejak dari abang itu duduk di sebelahku tidak sekalipun aku membelek majalah itu. Hihi alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.. Kak Haida pulang ke rumah hari itu dengan hadiah harijadinya..

Kak Haida : Hadiah harijadi akak yang paling besar..
Mimi : Ha aa.. hadiah dari Allah ni kak

Seronoknya kami hari itu.. abang itu juga.. dah tentu isterinya juga.. Tahniah kak.. saya tak sempat nak tegur… nanti balik Kelantan boleh ganti2 drive dengan suami..

p/s : Tentu seronok diteman suami waktu tangan seram sejuk nk ambik ujian memandu…huhu ayat jahat ni. Bestla kau nanti Sue.. Ja.. sesape je la yang tak ambik driving test lagi, ajakla suami teman nanti..

No comments: